Melartinin op. 185 Siuntion kirkossa to 7.6.2018 klo 19 alkuperäisversiona

Torstaina 7.6.2018 klo 19 on Siuntion kirkossa tarjolla konsertti, jossa kuullaan Erkki Melartinin maaliskuussa 1936 säveltämän käyrätorvikvarteton op. 185 alkuperäinen versio maailman kantaesityksenä. Teoksen esittävät Jouni Suuronen, Pasi Pihlaja, Tommi Hyytinen ja Timo Ronkainen. Lisätietoja Lauluakatemian konserteista löytyy akatemian verkkosivuilta.

Kvartettoa ei ole aikaisemmin kuultu aivan säveltäjän tarkoittamassa muodossa (soiva B-duuri, nuotissa F-duuri), koska Holger Fransman muokkasi sitä 1936, 1960-luvulla ja vielä 1990-luvulla helpommin soitettavaksi mm. muuttamalla sävellajin soivaan C-duuriin. Nyt on Johanna Eränkö toimittanut Melartinin käsikirjoituksesta esityslaitoksen, joka Siuntion kirkossa siis kuullaan.

Teoksen ainoan levytyksen (Maestro del corno, JASE0024, p1995) liiteaineistossa on tuntemattoman kirjoittajan todennäköisesti Holger Fransmanilta peräisin oleva kertomus sävellykset synnystä: “Syksyllä 1936 Melartin tavatessaan Fransmanin valitti, että käyrätorvia saa kuulla radiossa aikaisempaa harvemmin. Fransman syytti materiaalin puutetta ja arveli Melartinin voivan auttaa asiassa. Yllättäen tämä ryhtyikin toimeen ja tuloksena oli ’Pieni kvartetto 4 käyrätorvelle’, jonka Fransmanin kokoama kaksinkertainen kvartetti esitti radiossa säveltäjän syntymäpäivänä 7.2.1937. Melartin kuunteli esityksen sairasvuoteellaan ja kuoli viikkoa myöhemmin 14.2.1937. Säveltäjän sisar toi professori Fransmanille vainajan kuolinvuoteeltaan lähettämät kiitokset esityksestä.”

Tämä sinänsä viehättävä kertomus ei kaikilta osiltaan sovi yhteen tunnettujen tosiasioiden kanssa. Käsikirjoitusaineiston päiväyksistä ja ensiesityksen ajankohdasta tiedetään, että Melartin sävelsi kvarteton jo keväällä 1936, ei vasta syksyllä. Mitään dokumentteja siitä, että kyseessä olisi ollut Fransmanin tilaus, ei ole löytynyt, mutta toki hän on voinut pyynnön henkilökohtaisesti esittää.  Radion esitys ei myöskään ollut ensimmäinen julkinen esitys, joskaan konservatorion kevätnäyte ei tietenkään tavoittanut kovin suuria ihmisjoukkoja. Fransmanin on kuitenkin täytynyt tietää keväisestä esityksestä, koska soittajat olivat hänen omia oppilaitaan. Todennäköisesti myös Melartin on tästä ensiesityksestä kuullut, vaikka ei enää ollutkaan oppilaitoksen rehtori. (Lähde: Heikki Poroila: Erkki Melartinin teosluettelo 2016).